Er wordt de laatste tijd behoorlijk veel gezegd en geschreven over het gebruik van zogenaamde snelladers. Snelladers zijn laadpalen welke het mogelijk maken om de accu van elektrische voertuigen in een korte tijd op te kunnen laden. Dit gebeurt door het leveren van gelijkstroom aan het voertuig in kwestie. Gebruikmaken van snelladers is in het bijzonder interessant omdat het laden zoals de naam reeds laat vermoeden aanzienlijk sneller kan gebeuren. In principe moet een snellader er dan ook voor zorgen dat een bepaald voertuig reeds binnen het half uur voldoende kan worden opgeladen. Dat is aanzienlijk sneller in vergelijking met de verschillende alternatieven die op de markt zijn terug te vinden. Een standaard laadpaal welke wisselstroom levert laadt een auto namelijk slechts op in 2 uur tijd. Voor een lader bij u thuis welke gebruik maakt van diens eigen omvormer loopt deze vereiste hoeveelheid aan tijd op tot wel 8 uur. Gebruikmaken van snelladers is dus zeer interessant.
Snelladers op Nederlands grondgebied
Ook in Nederland wordt er reeds veelvuldig gebruik gemaakt van snelladers. De bekendste snellaadpalen in ons land luisteren naar de naam ‘Fastned’. Ook de zogenaamde ‘Superchargers’ van Tesla zullen uiteraard bij menig aantal mensen bekend in de oren klinken. Verschillende partijen hebben er bovendien door de jaren heen voor gekozen om gebruik te maken van openbare snellaadstations. Het gaat hierbij niet alleen om de ANWB, maar ook om bijvoorbeeld Mister Green en om de Nissan dealers. Er kan worden vastgesteld dat steeds meer tankstations er eveneens voor kiezen om snelladers te voorzien voor hun klanten. Onder meer BP en Total beschikken reeds over dergelijke snellaadpalen en ook Shell lijkt daar naarstig aan te werken. In België was het vooral Q8 welke er als één van de eerste tankstations voor koos om eveneens een snellaadpaal aan te bieden aan haar klanten.
Nog geen universele standaard
In tegenstelling tot wat er wel eens wordt gedacht is het zo dat er op dit ogenblik nog geen sprake is van een universele standaard voor snelladers. In plaats daarvan wordt er gebruik gemaakt van vier verschillende standaarden voor de stekkers waar snelladers over beschikken, namelijk:
- CHAdeMO;
- CCS of Combined Charging System;
- Tesla Superchargers;
- Chinese stekkers;
Zoals zo vaak het geval is geldt voor de Chinese stekkers dat ze in principe niet buiten China zelf voorkomen. De kans dat u ze dus hier in Nederland ooit zult aantreffen is erg klein.
Zijn er ook nadelen verbonden aan snelladers?
Het opladen van de accu van uw auto binnen een tijdspanne van slechts 30 minuten is uiteraard bijzonder interessant te noemen. Dit gezegd zijnde is het zo dat verschillende experts waarschuwen voor de nadelen die zijn verbonden aan het gebruik van snelladers. Het belangrijkste nadeel zou bijvoorbeeld betrekking hebben tot een aanzienlijk kortere levensduur van de accu. Omwille van deze reden wordt het aangeraden om naast het gebruik van snelladers ook regelmatig gewoon even thuis op te laden op een laag vermogen. Dit gezegd zijnde is het zo dat inmiddels verschillende partijen hebben aangegeven dat het stelselmatig gebruik van een snellader voor hun geen problemen heeft meegebracht. Met name Taxi Electric, een bekend taxibedrijf in Amsterdam heeft gesteld dat haar Nissan Leaf voertuigen nog geen noemenswaardig capaciteitsverlies laten optekenen. Dit na dagelijks twee à drie keer snelladen gedurende een periode van twee jaar.
Kijk hier voor een overzicht van de voordelen, de nadelen en de mogelijkheden van snelladers en andere laadoplossingen.